Street Art Streets

 
streetartstreets-banner.png

Street Art Streets

Op 6 november 2016 vond het eerste Street Art Streets event plaats in Deventer. In ieder geval 8 kunstenaars (er haakten uiteindelijk meer mensen aan) maakten die dag ter plekke werk met verf of stift op een straathoek in de stad; op 2 plekken waren wildbreiers aan het werk, werden beelden en bomen met meters en meters gebreide sjaal ingepakt en op 15 locaties in de stad was werk van mij te zien.

3D werk

Speciaal voor dit event maakte en plaatste ik met name nieuw werk op meerdere gevels van winkels in de Korte B, Lange B, Engestraat, Grote Overstraat, Kleine Overstraat en Spijkerboorsteeg. Het meeste hiervan is op dit moment nog steeds te zien!

Foto's van 'work in progress' en het werk op locatie, alsmede een paar van de andere kunstenaars/ kunstwerken:

 

Op onderstaande (flink versnelde.. ja echt) timelapse is te zien hoe ik een 3D print afwerk.
Nieuwsgierig naar mijn werkproces? Lees dan hieronder verder
.

Hoe ik mijn werk maak: pre-print - het technischere deel

"Een 3D print, dat gaat toch bijna vanzelf? Printer aanzetten en het print?"

Zo simpel is het heel soms wel, als je een bruikbaar en niet te lastig bestand download om te printen (bijvoorbeeld van thingiverse) en er niet te veel eisen aan stelt.

Voor er geprint kan worden moet er een 3D tekening zijn. Ik maak de tekeningen zelf; voor de meer organische beelden gebruik ik 123Dsculpt+ op de ipad, voor andere dingen gebruik ik Tinkercad. Alle 'meisjes' worden na het teken- en sculptwerk sowieso in tinkercad geïmporteerd (om de schoentjes vlakke zolen te geven en eventuele attributen zoals boeken, camera, verfspuitbus, tasjes etc. toe te voegen). Voor die tijd moet een tekening heel soms nog enigszins vereenvoudigd worden met meshlab of enigszins aangepast worden in meshmixer.
Als de tekening af is controleer ik 'm op foutjes in Netfabb om te voorkomen dat er tijdens het printen gekke dingen gebeuren en daarna kan de tekening in de 'slicer': de software die een 3D tekening vertaalt naar een door de 3D printer leesbare code, inclusief eventueel benodigd 'support materiaal' voor de onderdelen van de print die anders in de lucht geprint zouden moeten gaan worden, wat met mijn Ultimaker niet gaat. (als je nog niet weet hoe een FDM printer eigenlijk werkt, lees er dan hier meer over) In die slice software (soms Cura maar meestal Simplify3D) bepaal ik hoe hoog de kwaliteit van de print wordt dmv de laaghoogte (resolutie) en snelheid van de print (ik print meestal vrij langzaam, op 20 mm/s, om een zo hoog mogelijke kwaliteit te halen)

Hoe ik mijn werk maak: post-print - het handwerk

'Een paar uur printen en dan.. is het klaar?'

Bij mij niet, nee. Als het kan print ik mijn werk het liefst in 1 keer. Dat betekent dat er vaak supportmateriaal nodig is dat ervoor zorgt dat alle 'in de lucht printende onderdelen' een tijdelijke ondergrond hebben en dus goed printen.
Al dat supportmateriaal moet daarna verwijderd worden. Mijn werk is vrij klein en dus enigszins (tot behoorlijk) kwetsbaar. Het verwijderen moet dus met beleid en gaat niet altijd even makkelijk, hoe gunstig de software het ook gegenereerd heeft. Ik maak nu eenmaal vaak net niet de makkelijkste dingen om te printen. Tja.

Vervolgens zitten er vaak heel wat kleine stukjes en rommeltjes aan de print die eraf moeten. Met mesjes, tangetjes, vijltjes en een nagelvijl polijst ik de print als het ware tot ie mooi glad is en ik tevreden ben over het eindresultaat.

Meestal print ik met wit filament. De eerste 'meisjes' zijn oorspronkelijk gemaakt voor de expositie Ruim•te en kleur voegde daar niets aan toe maar zou juist gaan afleiden. Bij ander en nieuwer werk voeg ik kleur toe wanneer ik vind dat het wel wat toevoegt; ouderwets met penselen en verf.